Vissa saker gör en ledsen
Varför måste barn vara elaka mot varandra? 
Kanske inte direkt medvetet eller kanske det finns ngt bakom?
Jag jobbade natt inatt och på väg hem från jobbet mötte jag Tuva på väg till skolan.
Hon berättade då att hon skulle gå själv. En kompis hon brukar gå med hade ringt och sagt att Tuva fick gå själv då hon skulle gå med en annan kompis. Det är bara det att kompisen bor nästan nere vid skolan.
Varför kunde de inte gå alla 3?
Tuva sa att hon blivit lite ledsen😢

Försökt fråga henne om hur hon tycker det fungerar med kompisar i skolan/klassen.
Först säger hon att det är bra och hon får vara med. Men med lite luskande så visar det sig att hon ofta själv måste be om att bli inkluderad, hon tillfrågas inte automatiskt.
Hon säger även att en del tjejer i klassen börjar gruppera sig i tajta grupper. Enligt Tuva är en del av tjejerna kaxiga och en del vill visa upp sina kläder osv.
De går i 4:an!!

Detta känns så väl igen. Jag mobbades/ stöttes ut från min klass större delen av grundskolan.
Hoppas verkligen inte detta kommer förvärras men en oro finns hos mig.

Varför kan man inte acceptera och låta alla vara med. Acceptera att alla är olika, ser olika ut och är olika bra på olika saker samt klär sig i olika kläder.
Inget av detta borde påverka utan alla ska accepteras och få vara delaktiga. 

(null)

(null)

(null)
Blir att som förälder vara ännu mer uppmärksam på allt som försiggår.
Tuva ville inte prata så mkt om detta utan sa att det räckte, märktes att det ändå är ngt hon tänkt på💖
#1 - Anonym

Finaste lilla Tuva, jag blir så ledsen. Ända sen jag såg Tuva första gången på Sofias Änglar har jag känt igen mig i Tuva på så många sätt. När du sen skrev att hon inte fick med sig någon bästis så blev jag så orolig och önskade med hela mig att det skulle gå bra. Jag vet precis hur barn är och har hela min skoltid varit exkluderad och utstött/mobbad. Fy fan! Förlåt mitt språk. Detta gör mig så arg och upprörd. Ni sliter ihjäl er som det är, men koppla in andra föräldrar, barnen som exkluderad och lärarna!!! Annars måste Tuva få gå med sina bästisar!! Nån gång i livet måste det få flyta även för er och era flickor. Det gör mig så ont och mina ord räcker inte till, och det är fruktansvärt att läsa om hur 10-åringar ska visa upp kläder och liknande. Åh jag blir så frustrerad, arg, ledsen och besviken. Stor varm kram 💕💕💕

Svar: Ja jag känner ju själv igen mig i hur mina skolår var.
Har pratat med föräldern angående det som inträffade häromdagen. Flicka hörde av sig och sa förlåt. Jag har dessutom bett läraren att de ska hålla koll i skolan hur det är💖💖
Men oroande är det särskilt som de hon mest umgåtts med inte hamnade i hennes klass.
Linda Wernersson